CHI Nederland



Februari 2007

Deze nieuwbrief wordt naar alle leden van Chi Nederland verstuurd. In deze nieuwsbrief:

 

1. BOF-Eindhoven borrelavond met lezing, februari (do 1 maart, 19.00, Eindhoven)

 

Locatie: De zwarte doos, Zaal 1.04, Eindhoven (vlak bij station Eindhoven Centraal)
Tijd: 19:00 uur zaal open, 19:30 uur presentatie
Toegang: gratis

 

Elke laatste donderdag van de maand organiseert BOF-Eindhoven een borrel-avond in de Zwarte Doos. In februari in verband met Carnaval een week later, namelijk op donderdag 1 maart.

 

Focus Groups voor HCI-ontwerp

Focus Groep sessies zijn altijd controversieel geweest als HCI methode. Het HCI-veld heeft de methode geërfd van marketing en uit de sociale wetenschappen. Hierdoor is de methode lange tijd aan de kant geschoven door de meeste HCI-specialisten. De laatste jaren maakt het gebruik van de techniek in het HCI-ontwerpproces echter een flinke groei door. Wat maakt een focus groep sessie geschikt voor een HCI-ontwerpproces? Met welke Focus Groep technieken kunnen we ons voordeel doen? En wat is dan het voordeel van die Focus Groep techniek boven de ons bekende technieken?

 

Wouter Sluis-Thiescheffer, een promovendus aan de TU Eindhoven, vergelijkt Focus Groep technieken voor de User Centred Engineering groep aan de faculteit Industrial Design. Verder heeft hij de cursus Focus Groep Technieken voor gevorderden ontwikkeld met behulp van professionals uit het veld. Sinds twee jaar geeft hij deze cursus aan studenten als onderdeel van het curriculum van de studie Industrial Design.

 

2. Chi Nederland thema-avond: Ratio of krokodillentranen? (di 20 maart, 19.00, Amersfoort)


Locatie: Kennissatelliet Amersfoort, Berkenweg 11, Amersfoort
Tijd: 19:00 - 21:45
Toegang: gratis, aanmelden via activiteiten@chi-nederland.nl

 

Het valt vaak niet mee om onder tijdsdruk of gesteld voor veel keuze consequent en rationeel te handelen. Het emotionele brein neemt het dan over van de ratio in positieve en negatieve zin. Maar, hoe irrationeel zijn koopgedrag, productvoorkeur of consumentoordelen? Begrijpen we hen en kijken en luisteren we wel goed? Over dit onderwerp willen we een "Bird of a Feather" groep (BOF) oprichten.

 

De thema-avond met presentaties van Kim Wanten (Sensory Logic), Arjan Haring (werkt voor een gerenommeerd marketingadviesbureau) en Henk de Poot (Telematica Instituut) wordt interactief van opzet. Voor de pauze geven de sprekers een inleiding. Tijdens en na de pauze discussiëren we over de wenselijke technische en methodologische richtingen waar de BOF bij aan zou moeten sluiten.

 

Kim Wanten zal uitleggen hoe ons emotionele brein ons koopgedrag beïnvloedt en ze onthult het geheim achter ijzersterke marketingformules. Arjan Haring schetst een marketing benadering die recht doet aan ons emotionele zelf en Henk de Poot bespreekt de grote verschillen tussen de gestandaardiseerde enquêeteermethoden en storytelling technieken die bij gebruikersonderzoek en kennismanagement in opkomst zijn.

 

Om 21:00 uur ronden we het plenaire gedeelte af met een borrel om de nieuwe BOF feestelijk te beklinken.

 

3. BOF-Eindhoven borrelavond met lezing, maart (do 22 maart, 19.00, Eindhoven)


Locatie: De zwarte doos, Zaal 1.04, Eindhoven (vlak bij station Eindhoven Centraal).
Tijd: 19:00 uur zaal open, 19:30 uur presentatie
Toegang: gratis

 

Elke laatste donderdag van de maand organiseert BOF-Eindhoven een borrel-avond in de Zwarte Doos. In maart valt de lezing een week eerder, namelijk op donderdag 22 maart.

Interactie-ontwerp voor specifieke eindgebruikers vraagt een specifieke aanpak. Donderdag 22 maart vertelt Sander Mulder hoe hij jongeren betrekt in requirements analyses. In 2003 heeft hij Yppah opgericht om een brug te slaan tussen opdrachtgevers die maatschappelijk ondernemen en jongeren. Een netwerk van 250 jongeren in Nederland wordt ingezet om samen met de opdrachtgever kansen te onderzoeken en te realiseren.

Interactie ontwerp is geen specialiteit van Yppah; wel het samenwerken met jongeren. In een korte lezing worden enkele samenwerkingsvormen met jongeren besproken alsmede een segmentering van de jongerenmarkt.

 

4. Chi Nederland conferentie team zoekt enthousiaste vrijwilligers


De Chi Nederland conferentie van dit jaar zal plaatsvinden op donderdag 21 juni, in de kennis- en designstad Eindhoven. Het conferentieteam heeft 1 februari haar kick-off gehad en zoekt nog een aantal enthousiaste personen om het team te versterken. Heb jij zin om samen met andere vrijwillige CHI vakgenoten de jaarlijkse conferentie tot hetzelfde succes te brengen als de conferentie van 2006? Meld je dan aan via activiteiten@chi-nederland.nl.