CHI Nederland



Maart 2006

In deze nieuwsbrief:
1. 10e SIGCHI.NL-conferentie: The Web and Beyond (8 juni, Amsterdam)
2. Inleiding Web Analytics (artikel door Eelco van Kuik)
3. Donald Norman in Delft (verslag door Igor Freeke)
4. Multi-touch Interaction Experiments (video)
5. Nieuwe vacatures
6. Peiling van de maand

1. 10e SIGCHI.NL-conferentie: The Web and Beyond (8 juni, Amsterdam)
Het web staat op het punt radicaal te veranderen in een medium waar niemand meer omheen kan. Het nieuwe web zit niet alleen meer in een "doos op je bureau", maar komt via steeds meer kanalen op je af. Iedereen doet mee, iedereen wordt uitgever en deelt zijn of haar verhaal. Nieuw techniek verandert de manier waarop gebruikers interacteren met het web.

Er lijkt dus nogal wat te veranderen; sommigen gaan zelfs zo ver deze ontwikkelingen samen te vatten als "Web 2.0". Maar wat verandert er nu werkelijk? En wat betekenen deze veranderingen voor business modellen? Voor ontwerpers van websites? Zal onze e-industrie wezenlijk gaan veranderen?

De 10e SIGCHI.NL conferentie zal proberen deze vragen te beantwoorden. We leggen een loep over veranderende organisaties, nieuwe technieken, hypes, nieuwe interfaces en technieken, nieuwe vormen van content-delen en communities en uiteraard de gevolgen voor individuele gebruikers en de samenleving.

Toonaangevende sprekers uit zowel de User Experience community als de "business" geven hun visie op de toekomst van het web. In ieder geval zullen de volgende sprekers hun opwachting maken:

- Jesse James Garrett (partner bij Adaptive Path en de bedenker van "AJAX")
- Jared Spool (oprichter van User Interface Engineering)

Meer informatie volgt snel op de website:
http://www.sigchi.nl/

2. Inleiding Web Analytics (artikel door Eelco van Kuik)
Op de SIGCHI.NL website zal in de komende periode een reeks artikelen worden gepubliceerd die ingaat op het vakgebied Web Analytics. Deze reeks zal bestaan uit vijf artikelen en de volgende onderwerpen behandelen:

- Inleiding Web Analytics
- Web Traffic Analytics
- Site optimalisatie
- Overige soorten Web Analytics
- Toekomst van Web Analytics

In elk artikel zal de nadruk liggen op de integratie van Web Analytics met het werk van de User Interface designer.

De artikelen zijn geschreven door Eelco van Kuik, Consultant Web Analytics bij User Intelligence. Eelco heeft opdrachten uitgevoerd bij uiteenlopende organisaties als eBay, Postbank, Memetrics, Transavia & Vodafone en geeft presentaties over het gebruik van Web Analytics op verschillende gelegenheden.

Lees verder

3. Donald Norman in Delft (verslag door Igor Freeke)
Het gaat er bij producten al lang niet meer om dat ze simpelweg goed werken, mooi zijn, of passen bij ons imago, nee ze moeten een 'totaalbeleving' bieden - aldus Donald Norman in zijn meest recente boek Emotional Design. Dat juist Donald Norman tot die conclusie komt is verrassend, want hij is het, die twee decennia geleden, met The Design Of Everyday Things, de productergonomie voor het grote publiek op de kaart zette Ð met weinig oog voor andere producteigenschappen. Omdat Norman naar Delft komt om een eredocoraat van Faculteit Industrieel Ontwerpen in ontvangst te nemen, wordt de gelegenheid aangegrepen voor een symposium rond zijn persoon, met de titel The Experience Of Everyday Things, en het thema How The Human Sciences Infuse Design. In een viertal lezingen geven Norman, maar eerst drie andere sprekers hun visie op het thema.

Lees verder

4. Multi-touch Interaction Experiments (video)
Een leuke vondst van lezer Judith Spijk:
http://www.youtube.com/watch?v=3Dzp-y3ZNaCqs

Heb je ook een interessante interactie-gerelateerde video gevonden? Mail ons: redactie at sigchi dot nlredactie@sigchi.nl

5. Nieuwe vacatures
Er zijn een aantal nieuwe vacatures binnengekomen:

Lees verder

RSS-feed voor SIGCHI.NL vacatures:
http://www.sigchi.nl/rss_vacatures.asp

RSS-feed voor SIGCHI.NL stages:
http://www.sigchi.nl/rss_stages.asp

6. Peiling van de maand
'"Op 1 april bestaat Apple 30 jaar. Wat vindt u van hun contributie tot ons vakgebied?"
Breng je stem uit!

Uitslag van de vorige peiling:
"Wat is uw mening over Web 2.0?"
Prima, aandacht voor gebruikers die content en feedback leveren: 30%
Niks aan, oude wijn in nieuwe zakken: 27%
Wel leuk, maar niks nieuws voor HCI mensen: 21%
Fantastisch, eindelijk iets nieuws op het internet!: 16%
Onzin, ik vrees een nieuwe bubble: 6%