CHI Nederland



Anko Elzes

interviews/chi_anko.jpg

 

Hoe heet je functie en wat doe je?

Ik ben werkzaam bij Bright Alley Knowledge & Learning als Art Director. Sinds 2000 hou ik me hier bezig met E-learning. Bij Bright Alley K&L ontwikkelen we allerlei programma’s, zoals interactieve leermiddelen, online leeromgevingen en tools voor competentie ontwikkeling.

Tijdens het ontwikkelen maak ik me sterk voor twee eisen waar een programma wat mij betreft minimaal aan moet voldoen. Ten eerste moeten de gestelde (leer)doelen gehaald worden en ten tweede moet een eindgebruiker (cursist) er een goed gevoel aan over houden.

Op de kunstacademie heb ik een 1e graads lerarenopleiding gevolgd. Daarna heb ik een paar jaar gewerkt bij Lascaux, een ontwikkelaar op het gebied van edutainment, en Davilex, destijds ontwikkelaar van o.a. games. Op basis van mijn kennis en ervaring denk ik er mede voor te kunnen te zorgen dat de producten van Bright Alley K&L aan die twee (minimale) eisen voldoen.

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Websites waar je moet zoeken naar iets waar je automatisch tegen aan moet lopen, vind ik vervelend. Als ik bijvoorbeeld wil internetbankieren bij Fortis moet ik zoeken naar de kleine lettertjes om in te kunnen loggen. En die kleine lettertjes waar ik op moet klikken krijg ik zelfs pas op pagina twee. Het lijkt wel of ze liever hebben dat ik er geen gebruik van maak.

Veel bedrijven denken blijkbaar nog steeds dat alle informatie die ze hebben op een homepage moet komen. Helaas levert dat naar mijn idee websites op die onoverzichtelijk zijn en niet direct duidelijk maken wat je op een website kunt doen.

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

Als docent zoek je naar een leuke manier om een klas iets te leren. Wanneer iets leuk is om te doen wordt de motivatie om te leren groter en daarmee wordt kans groter dat de (leer)doelen worden gehaald. Een manier om iets leuk te maken zijn spelletjes.

Het heeft even geduurd, maar ook op het gebied van E-learning wordt tot mijn genoegen steeds meer gedaan via (serious)games.

Waar spelletjes zich misschien niet zo goed lenen voor kennisoverdracht zijn ze uitermate geschikt voor bijvoorbeeld competentie ontwikkeling. Om op dit gebied goede en mooie programma’s te maken ligt voor mij een geweldige uitdaging!

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Een mooi voorbeeld van hoe je via een (serious)game iets kunt leren, kun je uitproberen op www.newsgaming.com/games/index12.htm.

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Ik blijf altijd geïnteresseerd in ontwikkelingen op het gebied van interaction design en (serious)games. Een goede discussie op dat gebied ga ik niet uit de weg!