CHI Nederland



Arjan Haring

Arjan Haring is het volgende SIGCHI lid dat geïnterviewd wordt in de serie De Naam M/V. Net klaar met zijn studie en werkzaam in zijn eerste baan bij AXA als Adviseur Marketing Intelligence. Lees meer over de onbewuste drijfveren van klanten, het spel Puzzle Bobble en Hollandse Nieuwe…
door: Mariëtte de Haan

A: Arjan, wie is Arjan, wat is je geboorteplaats/datum, je huidige woonplaats, hoe kwam je daar terecht? (en heb je een fotootje)

 

interviews/arjan_haring_interview.jpg
Geboren in Utrecht 16-04-1979. Op een klein uitstapje na; 3 maanden Civiele Technologie en Management in Enschede (de campus van de universiteit Twente, hoe kan iemand het daar uithouden?) ben ik trouw gebleven aan mijn stad Utrecht.

 

Toen een maandje HTS Bouwkunde, waarna ik als uitzendkracht bij AMEV terecht ben gekomen. Ik zag daar gebruikers samen met ICT-ers aan een nieuw systeem werken en ik had mijn roeping gevonden. Het volgende jaar ben ik begonnen met mijn huidige studie: Academie voor Digitale Communicatie aan de Hogeschool voor Utrecht (toen nog bekend als School voor Communicatiesystemen).

Ik woon samen met mijn vriendin Floortje in het altijd zonnige Overvecht (de wijk met de hoogste flats in Utrecht) en hoop nog een keertje naar de binnenstad te verhuizen.

De foto is trouwens van een Customer Centered Design seminar bij AXA wat ik in de zomer van 2003 heb georganiseerd. Dit seminar heb ik samen gegeven met Peter Eikelboom (OHRA en SIGCHI-lid) en Michael van der Steen (VGZ en ook SIGCHI-lid). Zoals je kan zien heeft mijn voorhoofd het erg naar zijn zin, vandaar dat het glimt van plezier. ;-)

R: Rugby, raften of een andere hobby:

Naast het spel Puzzle Bobble, fitness ik. En ik lees erg veel… Ben verzot op boeken die gaan over menselijk gedrag. Verder vind ik het erg leuk om nieuwe dingen te kopen voor mijn huis.

J: Jaloers (of een beetje) op…

Ik ben eigenlijk niet zo'n jaloers type. Ik kan heel vervelend zijn, dat wel. En betweterig. Soms ook wat hyperactief, maar jaloers niet echt. Als ik toch iets moet noemen dan zou je wel kunnen zeggen dat ik een beetje jaloers ben op Canadezen in het algemeen.

A: AXA: gekozen voor AXA als stageplaats omdat:

In Juni 2000 ben ik begonnen als medewerker op de afdeling declaraties Ziektekosten. Ik zat in de zogenaamde studentenpool en moest de achterstanden van ziekenhuisnota's wegwerken. Toen heb ik bij Business Development (dichtbij Marketing) een stage aangevraagd en ik heb toen een evaluatieplan moeten schrijven voor een extranet. Ik werd vervolgens gebombardeerd tot usability consultant, wat een parttime functie was binnen de ICT afdeling. September vorig jaar was het tijd om af te studeren en dat heb ik toen gedaan middels een marktonderzoek naar onze offerteprogrammatuur. Ik ben nu klaar met mijn studie en heb mijn eerste echte baan gekregen bij AXA: Adviseur Marketing Intelligence. Ik geef advies over de onbewuste drijfveren van klanten. Alsof ik daar iets van weet! Maar ja, weinig mensen die er iets van weten, dus waarom zou ik dan niet iets roepen? Ik kan sowieso niet zo goed tegen stiltes. Zoals je kan zien heb ik mij met hard werken en door mijn buitengewone kennis opgewerkt. Wat ik iedereen kan aanbevelen.

Ik vind AXA een leuke werkgever omdat AXA een groot bedrijf is, maar klein genoeg om veranderingen te realiseren. Het is leuker om bij een saai bedrijf herrie te schoppen, dan bij een super innovatief bedrijf gewoon mee te draaien.

N: Nieuwe Haring met of zonder uitjes, of ander lievelingsgerecht:

Eerlijk gezegd lust ik geen Hollandse Nieuwe. Geef mij maar Hollandse stamppot. En natuurlijk koude pannekoeken met boter en suiker.

H: Hogeschool van Utrecht/expertise Usability & Marketing, vertel es:

Ik ben er van overtuigd dat innovatie in de ICT of Marketing komt vanuit een (on)bewust begrip van de menselijke factor. Op 19 februari a.s. presenteer ik mijn scriptie: "Bewust Complex' waar ik de link probeer te leggen tussen innovatie, usability, user/customer experience en marketing. Ik doe dit om mijn studie de af te ronden.

A: Door jou Aanbevolen literatuur op dit gebied:

Natuurlijk Gerald Zaltman met zijn meesterwerk: 'How costumers think; Essential insights into the mind of the market'. En het standaardwerk van Paco Underhill: 'Why we buy: the science of shopping'.

R: Recent gezien in de bioscoop:

Thuisbioscoop: The emperor's new groove. Duidelijk een aanrader. David Spade als lama, moet ik meer zeggen?.

I: Zie je Interessante usability ontwikkelingen in de toekomst:

Ik verwacht dat marketing usability gaat inlijven. Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om het complete plaatje van de klant in beeld te krijgen. Usability hoort in dat plaatje, maar usability zal niet de leiding krijgen. Het wordt nog spannend de komende jaren.

N: Niet te missen website:

Moeilijk. Ik vind weinig websites op het moment die de moeite waard zijn. Misschien www.tvgids.nl/nustraks.php

G: Goeroe op jouw werkgebied:

Als je de rest van dit artikel hebt gelezen, kan je vast wel inschatten wie ik zie als goeroe. Een tip: hou het dichtbij huis, hij woont in de mooiste stad van ons land.