CHI Nederland



Carly Abrahams

interviews/carly_abrahams_interview.jpg

 

Hoe heet je functie en wat doe je?

Ik ben Informatie architect. Ik ben sinds juni 2006 werkzaam voor de Consumentenbond en hou me bezig met het redesign van de website die binnenkort live gaat. Ik ben verantwoordelijk voor de structuur, gebruikersvriendelijkheid en het design van de site. De vindbaarheid van onze tests wordt een erg belangrijke verandering, dit moet zo intuïtief mogelijk gebeuren. Ook willen we een stuk frustratie bij onze gebruikers wegnemen door inzichtelijk te maken welke content wel of niet voor hen toegankelijk is (leden / niet-leden).

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Het enige wat me tot nu toe altijd echt radeloos heeft gemaakt, zijn enkele ERP systemen waar ik in eerdere werksituaties vaak mee te maken had. Dat kan geen toeval zijn.. Er ontbrak altijd een duidelijke structuur, verwarrende foutmeldingen bezorgden mij mateloze agressie en ik was na afloop altijd in onwetendheid of ik mijn taak goed had volbracht (als ik hem überhaupt had kunnen volbrengen). Op het gebied van usability is in die hoek nog veel te verbeteren. Gebruikers zouden veel meer betrokken moeten worden bij de ontwikkeling van deze systemen en vaak wordt er als het systeem eenmaal is opgeleverd geen prioriteit meer gegeven aan optimalisatie.

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Ik hou de RSS feed van Usarchy.com en http://usability.blieb.nl/ bij.

 

Boek: nog steeds en voor altijd: Information Architecture for Designers; erg praktisch, gedetailleerd en inspirerend.

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

Momenteel zijn we bezig met de vraag hoe UGC binnen de site van de Consumentenbond een rol kan gaan spelen. Kan dit een waardevolle toevoeging aan onze site worden en hoe gaan we dit uitrollen?

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen

Tips omtrent mijn vorige antwoord zijn welkom! Maar waar ik ook advies over wil ontvangen is wat nu de beste manier is om het draagvlak in de organisatie te vergroten om usabilitytests en optimalisatiefases standaard in een ontwikkelproces te krijgen. Tijd en geld blijven altijd grote strijdpunten, die tot nu toe nog te vaak winnen. Het is wel een uitdaging om hier een middenweg in te vinden, maar het zou toch fijn zijn als dat niet voortdurend nodig was.

 

E-mail tips naar: cabrahams-at-consumentenbond.nl