CHI Nederland



Peter Eikelboom

interviews/peter_eikelboom.jpg

 

Hoe heet je functie en wat doe je?

Mijn functie is Internet Architect bij het Internet Marketingteam van OHRA (= verzekeren & bankieren). Het Internet Marketingteam is verantwoordelijk voor alle online activiteiten van OHRA. Ik vergelijk het vaak met een winkel. Het Internet Marketingteam is verantwoordelijk voor de online winkel, de rest van de organisatie is verantwoordelijk voor de A-merken die in de winkel liggen.

Binnen het Internet Marketingteam zijn globaal 2 typen functies: 1). de marketeers: verantwoordelijk voor online leads, verkoop en service en 2). de designers: verantwoordelijk voor de online klantinteractie en de look & feel (hierbij zijn ook verschillende externe partijen betrokken). De Internet Architect is verantwoordelijk voor de klantinteractie visie, de online innovaties, de bewaking van de look & feel en de coördinatie van alle design-specialisten (interactie-design, visueel-design, copywriting, search en front-end ICT) We zijn momenteel druk bezig met het opleveren van de nieuwe OHRA-website welke eind April live gaat!

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Tsja, wat is onbruikbaar? De bruikbaarheid wordt bepaalt door 3 U's: usability, user experience en de user benefit. SMS scoort slecht op de eerste twee punten, maar wordt wel veel gebruikt, is het daarmee nu wel/niet usable?

Echt onbruikbare sites zijn er mijn inziens bijna niet meer. Echter daarmee zijn nog niet alle sites effectief. Goede bruikbaarheid garandeert niet dat sitebezoekers hun doel bereiken of dat de commerciële doelstellingen van de website worden behaald. Dit is vaak een optelsom van vele dingen. De uitdaging zit hem in de vele diverse details (naast usability), die bepalen of een site wel/geen succes wordt.

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

Het internet maakt de wereld (terecht) een stuk transparanter. Ook financiële producten worden steeds beter vergelijkbaar op prijs, kwaliteit en service. Hierdoor ontstaan nieuweonline intermediairs die sitebezoekers met een minimum aan moeite de best deal in de markt laten vinden. Nu moet de sitebezoeker veelal nog zelf alles regelen. De volgende stap is dat je op basis van je online profiel de intermediair permissie geeft om alles te regelen. Je krijgt periodiek alleen nog een mailtje/SMSje met daarin het beste aanbod. Vervolgens hoef je alleen nog maar ja of nee te zeggen en het overstappen wordt automatisch geregeld. Wanneer er ook nog een leuk kadootje (incentive) bij hoort dan wordt overstappen ok nog leuk!

 

Verder ben ik benieuwd wat de komst van de i-phone voor mobiel internet gaat betekenen. Eindelijk overal online met een fatsoenlijk scherm en touch-screen bediening die bijna elke toepassing mogelijk maakt. Mijn ervaring is dat naast de i-phone alle andere mobieltjes (en bediening) ouderwets aanvoelen.

Dat maakt dit werk zo leuk, telkens zijn er weer nieuwe ontwikkelingen die nieuwe concepten mogelijk maken!

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Online ontwikkelingen volg ik vooral via blogs. Er zijn ook veel leuke boeken. Echter ik kom er helaas nauwelijks aan toe.

Dagelijks bekijk ik de volgende brede online blogs:

 

 

Periodiek volg ik de volgende meer specialistische blogs:


Events bezoek ik ook actief. Naast veel bekende zaken hoor je altijd wel iets nieuws wat je aan het denken zet. Mede gezien bovenstaande mobiele ontwikkelingen ben ik benieuwd naar de volgende conferentie van The Web and Beyond: mobility.

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

De bredere blik: er is meer dan usability die bepalen of iets succesvol is. Grotendeels moeten we dit nog met elkaar ontdekken/ontginnen!