CHI Nederland



Pieter Jan Troost

interviews/pieterjantroost.jpg


Hoe heet je functie en wat doe je?

Sinds vorig jaar november werk ik als freelance interaction designer/User Experience consultant voor ontwerpbureaus en bedrijven. Dit doe ik onder de naam DW8, wat een soort afkorting is voor “designweight”. Hiermee doel ik op het belang of ‘gewicht’ van design voor succesvolle producten en diensten. Hiervoor deed ik dat al zo’n kleine 8 jaar voor het ontwerpbureau Informaat in Baarn, waar ik veel voor verzekeraars en banken heb gewerkt, maar ook voor software leveranciers en overheidsinstellingen.

Mijn dagelijkse werk bestaat uit, kort samengevat, het vertalen van business-, gebruikers- en technische requirements naar een doordacht interactie ontwerp wat ook daadwerkelijk gebouwd kan worden. Ik zou graag willen zeggen dat het perspectief van de eindgebruiker bij mij altijd leidend is, maar in de praktijk moet ik vooral de balans opzoeken met de randvoorwaarden en wensen van het bedrijf, om het echt én op tijd gerealiseerd te krijgen.

Ik visualiseer veel in de vorm van flowcharts, schema’s, visualisaties en globale schermflows om de zaken zo concreet mogelijk te krijgen. Vaak maak ik zogenaamde ‘praatplaten’ om de achterliggende gedachte van de oplossing over te brengen. Ik heb gemerkt dat elke investering in het overdraagbaar maken van het idee, de moeite waard is en iedereen betrokken kan houden.

Het uitwerken van het interactie ontwerp doe ik in de vorm van lijntekeningen. Hierin staan alle interacties, schermen, content en huistijlelementen in, maar nog niet ‘ingekleurd’ en met de definitieve teksten. Op basis van mijn interactie ontwerp werkt een grafisch vormgever de unieke eindschermen uit en zorg ik in de meeste gevallen voor specificaties zodat het geheel in één keer gebouwd kan worden.

De laatste jaren ben ik steeds vaker gesprekpartner van hoger management en directie, over toekomstige scenario’s van hun systemen en webstrategie. Zij voeden me met hun bedrijfsvisie en ik toon hun de mogelijke uitwerkingen die daar op aansluiten.

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Dat hangt eigenlijk van mijn bui af. In principe vind ik alles wat niet werkt op het moment dat je het echt nodig heb, een ronduit slecht product. Ik merk aan mezelf dat ik steeds minder begrip heb voor zaken die het om de een of andere manier niet doen.


Een voorbeeld: onlangs zette ik mijn auto bij NS station Amersfoort, waar ze een P&R parkeerplaats hebben. Bij de ingang wordt je geregistreerd door mbv je chippas bij de slagboom. Bij vertrek doe je opnieuw vanuit de auto je chippas (dezelfde!) in het kastje bij de slagboom, betalen en weg. Op zich mooi, lekker snel. Maar toen ik zag dat een vrouw voor niet kon uitrijden omdat zij te weinig tegoed op haar Chippas had staan, begon mijn verontwaardiging. Het oplaadpunt (paar honderd meten verderop) was stuk en de man aan de intercom eiste dat zij met de bus de binnenstad in zou gaan om ergens haar chippas op te laden, de bus terug te nemen en met dezelfde pas af te rekenen. Ik kon haar niet helpen, omdat ze met háár pas moest afrekenen.


Natuurlijk is het gemakkelijk om zaken vanaf de zijkant te bekritiseren. Ook mijn eigen ontwerpen zullen gaten vertonen. Toch vind ik dat we zo langzamerhand in de tijd leven waarin systemen (die wij ontwerpen) onze echte gebruikssituaties en leven ondersteunen. Gebruikers komen nu in levensechte problemen wanneer ik me niet goed blijf verplaatsten in hun situatie. Ik verplicht mezelf steeds meer op die manier te denken. Vroeger dacht ik daar gemakkelijker over.

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

‘Vroeger’ maakte ik 1 website per klant. Nu gaat het meer en meer om het om het geheel aan diensten, websites en campagnes. Grote partijen (Google, Microsoft, Apple,...), maar ook eigen klanten zoeken naar een geheel aan diensten en het effectief betreden van plaatsen waar de relevante doelgroepen verblijven. Daarbij wordt er steeds meer gezocht naar een onderliggende, samenhangende User Experience, om de zaken met elkaar te verbinden.

Een voorbeeld. In augustus keek ik naar de presentatie van Steve Jobs op Youtube over Apple’s nieuwe producten en diensten. Ook daarin zie ik de verschillende oplossingen duidelijk naar elkaar toegroeien. Hun applicaties staan onderling steeds meer met elkaar in verbinding (http://www.apple.com/ilife/guidedtour/), en staan meer en meer gekoppeld met hun online oplossing “.Mac” (http://www.apple.com/dotmac/). De overall User experience koppelt, dankzij hun architectuur, ontwerp en ondersteuning de afzonderlijke delen op een unieke manier.

De invloed van deze onwikkeling op mijn werk, is dat ik steeds meer vanuit een groter geheel ontwerp. De opdrachten worden abstracter en groter, wat ruimte moet geven in een later stadium de kleinere onderdelen in te vullen (per website, campagne, etc). Ik moet nu met meer zaken rekening houden en voor meer verschillende eindsituaties ontwerpen dan ‘vroeger’.

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Enkele sites die ik bijhoud:
Weblogs: Yougo.nl, tanjadebie.nl, frankwatching.com
Websites: useit.com, marketingfacts.nl, emerce.nl


Boek: ‘Understanding comics’ van Scott McCloud. Erg leuk boek waarin de elementen van ‘beeld en woord’ wordt toegelicht in de vorm van een stripboek van 215 pagina’s. Erg de moeite waard!

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Ik zoek altijd naar inspiratie, bijvoorbeeld naar ‘totale user experiences’. Dus plaatjes of beschrijvingen waarin het geheel aan sites, offline, applicaties, etc. naast elkaar staan, waarmee de kracht van het geheel te zien is. Dat soort voorbeelden zou ik erg graag willen ontvangen.

Heb je iets interessants of een goede verwijzing, mail me gerust: pieter.jan.troost@dw8.nl.