CHI Nederland



Roy Tanck

interviews/roytanck.jpg


Hoe heet je functie en wat doe je?

Ik ben ooit als vormgever bij het toenmalige NOB Interactive begonnen. Na een aantal jaar ben ik een nieuwe uitdaging aangegaan bij Endemol Interactive, maar dat beviel me maar matig. Ik ben altijd al vrij technisch aangelegd geweest en heb me in die tijd actionscript geleerd. Inmiddels ben ik al weer een paar jaar terug op het nest, dat nu Bright Alley Knowledge & Learning heet, en waar ik nu werk als Flash programmeur.

In de praktijk bouw ik in actionscript 2 (web)applicaties voor onze klanten. Bijna altijd is dat maatwerk. E-learning-applicaties die volledig op maat zijn voor de klant. Ik maak me binnen de organisatie wel sterk voor hergebruik, en gek genoeg ook voor andere oplossingen dan Flash.

Ik vind Flash namelijk een fantastische tool voor animaties, video en complexe interactievormen, maar niet om hele applicaties in te bouwen. Daarvoor is het naar mijn idee niet open en 'vrij' genoeg. "Free as in speech" zeggen ze in Amerika (in tegenstelling tot "as in beer"). Flash is 'proprietary', en dat is een risico. Adobe kan op elk moment het licensiemodel aanpassen of zelfs helemaal stoppen met het product. Bovendien heeft Flash veel problemen met vindbaarheid (search engines) en toegankelijheid (voor o.a. minder-validen).

Naast mijn baan doe ik af en toe freelance-werk en ben ik een fanatiek weblogger.

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Ik heb een videorecorder gehad waar ik niet één programma mee heb kunnen opnemen. Dat wil zeggen, niet vooraf geprogrammeerd. De DVD-recorder die ik gekocht heb nadat ik 'em uit het raam gegooid had gebruikt overigens in de "on screen display" blauwe tekst op een blauwe achtergrond. Voor de belangrijkste informatie. Consumenten-electronica blinkt vaak echt uit in gebruiksonvriendelijkheid. Vooral als de designer de illusie van simpelheid heeft willen creëren door weinig knoppen te gebruiken (die dan vervolgens allemaal meerdere functies blijken te hebben). Deze week nog kocht ik een babyfoon waarbijde volumeknoppen ook gebruikt werden om door de menu-instellingen te bladeren.

Qua internet moet ik meteen aan Hotmail denken. De nieuwe Live-versie is iets beter, maar een supertrage webmail waarbij je na het inloggen niet meteen in je inbox komt maar op een pagina vol reclame, hoe kom je er op. Google is wat dat betreft een voorbeeld voor me. Gmail, Reader, Docs, Calendar, allemaal goede, heldere en eenvoudige interfaces.

Maar ook veel Flash sites staan me tegen. Veel eye-candy, maar interfaces die vaak niet intuïtief zijn en niet aansluiten bij geldende conventies. Het is ondenkbaar de de Volkskrant morgen al het belangrijke nieuws in de kantlijn zet en het midden van elke pagina vult met weer, verkeer en columns. Toch doen heel veel websites iets dergelijks. Conventies zijn er om af en toe mee te spelen, bij voorkeur op sites waar de intrigeren belangrijker is dan informeren. In alle andere gevallen moet je ze naar mijn idee gewoon gebruiken.

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

Vooral de Web 2.0 filosofie bevalt me erg. Ik zie er naar uit de e-learning vertaling van die gedachte te maken. Van online cursussen naar 'samen leren'. Niet in klassikaal verband maar met het internet als 'lijm'. Ik denk echt dat e-learning op dit moment nog in z'n kinderschoenen staat, en dat het nog veel beter, spannender en interactiever kan. We moeten echt af van de multiple choice vragen en leren leuker maken.

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Een absolute must-read voor iedereen die aan webdesign doet is alistapart.com. Het toonaangevende weblog over semantic xhtml, tableless layouts en css-based design. De laatste tijd lees ik ook met veel interesse het weblog van Tanja de Bie (tanjadebie.nl), een ex-collega met een wonderbaarlijk talent voor het verzamelen van interessante links en artikelen. Sowieso is de 'blogosphere' mijn grootste informatiebron, ik surf vaak van blog naar blog om de laatste ontwikkelingen te lezen.

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Geen enkele interface is ooit volkomen ideaal. Eigenlijk zou je elke website of applicatie steeds opnieuw moeten bekijken en verbeteren, ook op basis van gebruikersonderzoek. En daarbij is alle hulp en elke gefundeerde mening welkom.