CHI Nederland



Stijn Bokhove

interviews/stijn_bokhove.jpg


Hoe heet je functie en wat doe je?

Officieel is mijn functietitel Lead Interaction Designer. Maar in de wandelgangen wordt er bij Lost Boys eerder gesproken over de functie Creative Lead. Komt erop neer dat ik binnen projecten voor onze klanten verantwoordelijk ben voor de uitvoering van de strategie en kwaliteitbewaking van de creatieve deliverables (interactie, grafisch ontwerp en copy). Ik werk nauw samen met de Creative Director, die dan weer op klantniveau verantwoordelijk is voor al het creatieve werk en de strategie. Lost Boys werkt momenteel met vier klantenteams, die ieder minimaal bestaan uit een Account Director, Creative Director en Creative Lead. Ik beman de Creative Lead functie binnen het klantenteam dat onder andere werkt voor o.a. Nederlandse Spoorwegen, Sara Lee (Douwe Egberts, Senseo, Pickwick) en Microsoft.
Mijn focus in mijn werk ligt uiteraard op user centric design en user experience. Met die twee thema's in mijn hoofd en met de klant en mensen waar ik mee samenwerk streef ik naar het hoogst haalbare niveau.

Hiernaast probeer ik binnen Lost Boys ook de expertise in Interactieve TV vorm te geven. O.a. door met klanten te pionieren op het gebied van interactieve TV-commercials, maar ook door kennisuitwisseling met ons Italiaanse zusterbureau die veel ervaring heeft met Interactieve TV.

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Parkeermeters zijn behoorlijk unusable. Ook al bestaat die machine maar uit 3 knoppen, toch hebben de makers het voor elkaar gekregen deze knoppen te vergezellen van enorme lappen tekst. 't Wordt de gebruiker niet snel duidelijk wat je nu per uur betaald, wat de overige langparkeeropties zijn, en daarnaast reageert het scherm tergend langzaam op drukken op de knop.
Ik kan niet wachten op een landelijke doorbraak van de GSM-parkeerbetaalwijze, al mag de drempel daarvan ook nog wel iets lager...

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

Dat is dan de opkomst van Interactieve Televisie. Best een spannende ontwikkeling. Momenteel wordt het nog redelijk gepusht door de kabelaars en telco's, wat nog wel eens tot frustratie bij de consument leidt door 'red button' acties die men nog niet kent. Spannende periode dus, om uit te vinden hoe we de eindgebruiker kunnen laten wennen aan interactieve vormen van TV-belevenis. Momenteel zitten er ook nog heel wat technische beperkingen aan interactieve TV, waardoor het een uitdaging is om een voor de gebruiker rijke interactieve belevenis neer te zetten.

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Dat is een evenement dat ieder jaar gehouden wordt: PINC. Het staat voor People Ideas Nature Creativity. PINC nodigt elk jaar een stuk of 16 sprekers uit, die weinig met elkaar gemeen hebben behalve de passie voor wat ze doen en hun absolute geloof in de kracht van innovatie en creativiteit. Deze dag is echt geweldig inspirerend en laadt je innovatieve batterij weer helemaal op.

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Ik vind het altijd superfijn als een collega expert mijn werk ook bekijkt en daar zijn reactie op geeft. Eigenlijk dus hoe wij werken bij Lost Boys. Het creatieve projectteam dat bestaat uit een interactie ontwerper, grafisch ontwerper en copywriter houdt elkaar continue scherp om tot het hoogst haalbare niveau te komen.