CHI Nederland



Stijn Nieuwendijk

interviews/stijn_nieuwendijk.jpg

 

Hoe heet je functie en wat doe je?

Usability Specialist bij valsplat. Komt er op neer dat ik steeds bezig ben te onderzoeken hoe mensen met allerlei interactieve toepassingen omgaan om zo te leren van hun gedrag. Ik vertaal die inzichten naar ideeën en oplossingen voor het ontwerpteam en de opdrachtgever. Zowel op conceptueel niveau (bijvoorbeeld: hoe beslist iemand over zijn vakantiebestemming en wat betekent dat voor een website van een luchtvaartmaatschappij) als bij de concrete uitvoering (waar kijkt iemand naar op het scherm of waarom klikt hij/zij er niet op).

Vaak treed ik in ontwerpprocessen op als een soort advocaat van de gebruiker, om er voor te zorgen dat die niet verloren raakt tussen alle fijne marketing-plannen of de nieuwste coole technieken. Niet zozeer om die ontwikkelingen af te remmen maar vooral om ze relevant te maken voor de argeloze gebruiker.

Bij ieder project bekijken we welke onderzoeksmethodiek de beste antwoorden oplevert. Dat varieert van min of meer ethnografisch onderzoek (bij mensen thuis of op het werk), via on-line cardsorting tot lab-onderzoek zoals usability testen en eyetracking. En eventueel bedenken we nieuwe methodes, misschien nog wel het leukst.

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Echt unusable vind ik van die blisterverpakkingen: extreem taai plastic dat ook nog eens vlijmscherp is. Ik wilde pas een geheugenkaartje uitpakken maar heb daarbij een schaar vernield en een vinger verwond. Er is geen andere manier dan grof geweld om het te openen  en de kans dat ook het verpakte product daarbij beschadigt is niet ondenkbaar. Dat je iets goed wilt inpakken is één ding maar daarbij negeert dat je het ooit ook weer wilt uitpakken is een regelrechte minachting van je klanten.

Maar ik blijf me ook verbazen over Outlook. Een typisch voorbeeld van een toepassing waarin de ontwerpers soms geen beslissing durven te nemen en het dus maar aan de gebruiker overlaten om het op te lossen. Onder het mom van "personaliseren". In mijn linkerkolom staat een boomstructuur van mailmappen weergegeven. Omdat deze strucuur alfabetisch is geordend staat de belangrijkste map, de in-box, ergens halverwege en met ik daar steeds naar zoeken. Natuurlijk is dat allemaal weer anders in te stellen maar dan moet je door 17 verschillende menus bladeren. Dan heb ik het nog niet over de onmogelijkheid om meerdere spamberichten tegelijk als ongewenst te markeren.

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

Misschien voor ons wel de belangrijkste: men ziet usability imiddels als kritieke succesfactor en wil al tijdens het bedenken en maken van toepassingen of sites goed nadenken over de gebruikservaring. "Vroeger" werd er dan alleen aan het eind nog snel een testje gedaan. 

 

Verder wordt het internet zoals we nu kennen steeds mobieler en gaan we het echt onderweg of waar dan ook gebruiken. De invloed van vooral de interface daarop is groot. Veel groter dan alleen maar de specificaties, technologie of bandbreedte, zoals de providers en producenten steeds dachten. Het gebruik van de iPhone is daarvan een interessant voorbeeld: met een relatief langzame verbinding wordt uiteindelijk vele malen meer on-line gedaan dan op al die telefoons met UMTS en HSDPA bij elkaar. 

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Een aantal weblogs zijn dagelijkse inspiratie, de een wat meer voor de losse ideetjes, de anders voor gedegen artikelen:

- Reaction het weblog van collega-onderzoeksbureau Etre
- Jared Spool's Brainsparks
- Putting People First
- Boxes and Arrows

Verder heb ik nog een stapeltje boeken liggen dat ik nog moet lezen (maar het spannendste boek is een ongelezen boek ;-) Zoals Leonardo's Laptop van Shneiderman en About Face 3.0. om eens te zien hoe Cooper ook mobiele toepassingen behandelt.

Maar het boek dat ik eigenlijk nog steeds regelmatig inzie is Don't Make me Think van Steve Krug. Omdat het naast onze espressomachine staat, maar ook omdat het steeds in een paar woorden duidelijk maakt waar het bij een goede gebruikerservaring om gaat. Het is vaak zo simpel ;-)

Verder heb ik voorgenomen eens wat meer naar events of conferenties te gaan. In ieder geval naar The Web and Beyond: Mobility. Daar zullen wij ook van ons laten horen.

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Hoewel we al redelijk wat onderzoek hebben gedaan op mobiele platforms kunnen we daar beslist nog veel leren. Zowel op het vlak van het gebruik en interactie, als op het gebied van onderzoeksmethodiek en -techniek. Eyetracking voor mobieltjes zou interessant zijn...