CHI Nederland



Tanja de Bie

interviews/chi_tanjadebie.jpg


Hoe heet je functie en wat doe je?

Op mijn visitekaartje staat "Senior Design Specialist Internet en Nieuwe Media" en mijn werkplek vind je in Apeldoorn bij Centraal Beheer Achmea. Ik ben verantwoordelijk voor de bewaking van de online huisstijl van dit merk. Hieronder valt hoofdzakelijk vormgeving en usability, maar na 6 jaar op de marketingafdeling heeft me geconditioneerd om eigenlijk overal wel iets van te vinden. Dit prop ik in 4 werkdagen en daarnaast doe ik incidenteel wat freelance ontwerpwerk, ben ik een fanatieke mountainbiker en gepassioneerd blogger.

 

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Het voorbeeld van een unusable product vind ik wanneer het én niet voor de handliggend is én wanneer het leidt tot een *dissatisfier*. Een foutmelding of zelfs géén actie (of geen zichtbare feedback van een actie) of ook heel ergerlijk; het beëindigen van een toepassing zonder dat het de bedoeling was. Met Nokia telefoons heb ik dat zelf heel sterk, zonder bevestiging een applicatie stoppen omdat ik op het verkeerde knopje druk. En traditioneel is het opstarten van zo'n applicatie dan vaak wél weer gemoeid met veel knopjes en bevestigingen.

 

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

(Online-) Consumenten gedrag. Het veranderende gedrag van site-bezoekers en hoe je als marketeer processen kunt veranderen of verbeteren om tot grotere successen te komen. Dit vind ik heerlijke materie, om voor een site-bezoeker een good experience te verzorgen en voor ons aan de andere kant er een boterham aan te verdienen.

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Vorig jaar ben ik naar de Future Of Web Apps geweest in London. Een hele dag inspiratie over je heen laten spoelen als een koude douche... je bent écht klaarwakker "damn... dit is cool!". Dit jaar heb ik FOWA geskipped en ben ik naar Future Of Web Design gegaan, maar toch is FOWA veel interessanter, tip voor volgend jaar!

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Ik ben een informatie-spons, en denk leer graag elke dag weer wat nieuws. Een ontwerp dat ik vorige week heb gemaakt, daar kijk ik vandaag weer met andere ogen tegen aan. Soms lastig, maar vaak wel weer goed om kritisch te kunnen blijven. Input in dat proces, om een usable, marketable én schitterend design te maken, daar leer ik graag over van anderen.