CHI Nederland


15 april 2004

SIGCHI.NL Lezing: Interactie met de achterban

De maatschappij wordt steeds digitaler. Nieuwe media worden daarbij met name ingezet als extra kanaal om informatie te verstrekken. Gelukkig zijn er ook initiatieven die de kracht van interactie inzetten om de betrokkenheid van de achterban te vergroten.

Spellen om beleid uit te leggen

- Interactieve site voor gemeente -

Gemeenten hebben steeds vaker behoefte om via internet met hun burgers te communiceren. Publiceren van een nota is vaak niet genoeg. Daarom gaf de gemeente Utrecht opdracht aan Laika en aan bureau Van der Tooren om een site te ontwerpen die voor burgers begrijpelijk is. Die opdracht resulteerde in o.a. 3 spellen over de ruimtelijke ontwikkeling van de stad Utrecht. Ellis en Elmy vertelden hoe zij samen hebben gewerkt en toonden het resultaat.

Elmy Liefferink is communicatie-adviseur bij de gemeente Utrecht.

Ellis Bartholomeus is ontwerper bij Laika.

Digitale tolerantie

- Ontwerpen voor betrokkenheid -

Naar www.kindermonument.nlStichting Kindermonument heeft als doel om jongeren voor te lichten over de gevaren van intolerantie. Haar website laat oorlogsgetuigen aan het woord, neemt bezoekers mee langs gedenkwaardige plaatsen en laat jongeren zelf aan het woord. De presentatie besprak de ontwerpmethode die is gebruikt voor de website en ging in op de pogingen om de verschillende doelgroepen betrokken te krijgen bij het onderwerp.

Yohan Creemers is oprichter van Ylab, ontwerpbureau voor nieuwe media. Voor SIGCHI.NL was hij actief als projectleider voor de lustrumconferentie op 10 juni 2004.