CHI Nederland


26 april 2000

Door:
Hugo Jonkers (JIMM)

In de presentatie werd aan de hand van (werkende) voorbeelden van JIMM mini-VR-toepassingen ingegaan worden op de mogelijkheden en beperkingen van Virtual Reality in vergelijking met bijvoorbeeld animaties. Tevens werd aandacht gegeven worden aan gebruikersaspecten en user interface ontwerp van een 3D toepassing.

Vaak wordt VR geassocieerd met werelden waarin men kan ronddwalen. In de mini-VR producten van Jonkers Interactive MultiMedia is daar echter nauwelijks sprake van. Hier ligt het accent op manipuleerbaarheid en onderzoekbaarheid. Virtual Reality is daarbij essentieel omdat er gebruik wordt gemaakt van modellen.

JIMM mini-VR biedt de mogelijkheid instructie, demonstratie, oefening en toetsing te combineren in een product. Naast een visuele aanvulling op verschillende aspecten die in een handleiding of theoretische uiteenzetting beschreven worden geeft JIMM mini-VR tevens de mogelijkheid om processen te demonstreren en procedures te oefenen en te testen.

Modellen

In tegenstelling tot de gebruikelijke voor-gedefinieerde animaties maakt JIMM mini-VR gebruik van modellen. Daarbij wordt een scene opgebouwd uit objecten waarvan het 3D-uiterlijk en bepaalde gedragsaspecten zijn gemodelleerd. Een computer berekent een aantal keren per seconde de toestand van de objecten in de scene en presenteert deze op een beeldscherm (3D simulatie).

Omdat het eindproduct niet vast ligt maar ad hoc berekend wordt is het mogelijk gaande de presentatie veranderingen door te voeren en deze te tonen. Zo kan een gebruiker gedurende de presentatie allerlei instellingen via een bedieningspaneel of in de afbeelding zelf aanpassen. De resultaten worden een fractie van een seconde later zichtbaar en kunnen, zelfs tijdens een animatie, van alle kanten bekeken worden.

Op modellen gebaseerde producten hebben een aantal voordelen ten opzichte van producten die op fragmenten zijn gebaseerd:

  1. Zeer grote flexibiliteit.
  2. De geanimeerde simulaties zijn door de gebruiker te beïnvloeden met een veelheid aan bedienings- en animatie mogelijkheden.
  3. Kleine bestanden.
  4. Daardoor is snelle distributie via internet mogelijk. Modellering is een ultieme vorm van compressie. Mini-VR bestanden zijn dan ook klein: enkele tientallen Kbyte. Dit in tegenstelling tot traditionele animaties, waarvan de omvang, afhankelijk van de beeldafmetingen, al gauw in de tientallen Mbytes loopt.
  5. Onafhankelijkheid van beeldafmetingen.
  6. Schermvullende presentatie zonder verlies aan kwaliteit is geen enkel probleem en heeft geen invloed op de bestandsgrootte.
  7. De beperking die daar tegenover staat is dat de complexiteit en detaillering van de getoonde objecten afhankelijk is van de rekenkracht van de te gebruikten computer.

Toepassingsmogelijkheden

Algemeen:
Vervanging van animaties i.v.m. grotere flexibiliteit en aanzienlijk kleinere bestanden.
Educatief:
Instructie in combinatie met demonstratie, oefening en toetsing t.b.v. trainingen en handleidingen. Manipuleren en beïnvloeden van objecten voor experiment en onderzoek. Elektronische encyclopedie, bestuderen en beïnvloeden van (het gedrag van) objecten.
Commercieel:
Product-demonstratie en demonstratie van behandeling van producten. T.b.v. marketing en handleidingen, instructie, training en onderhoud.

Contact

Nadere informatie over MiniVR-applicaties, voorbeelden en werkende demo's op: http://www.jonkers-imm.nl

JIMM , Jonkers Interactive MultiMedia
Hugo Jonkers
Markeweg 116
8398 GS Blesdijke
telefoon: 0561-451633
e-mail: jimm@jonkers-imm.nl