CHI Nederland


User Experience 2004 (Norman Nielsen Group seminar - verslag)

Deze dag van de conferentie, georganiseerd door de NielsenNorman groep, waren alle interactie/ usability goeroes bij elkaar: Norman, Nielsen en Tognazini. Daarnaast waren er interessante mensen uit het werkveld.

Donald Norman - Expectation design

Hij begon met een korte uitleg van zijn boek: emotional design. Hij deelt productontwerpen (niet specifiek websites, denk aan zijn theepot) in 3 soorten in: vormgevingsgericht (visceral), usability gericht (behavioral) en status/marketing gericht (reflective). Uiteindelijk benadrukte hij de samenhang, dat een goed ontwerp alle 3 aspecten heeft.
Hij had weer een nieuwe term bedacht: ‘expectation design’ waarmee hij aangeeft dat de ‘fun’ van een product steeds belangrijker wordt in de beleving. Een open deur uit de marketing hoek: de laatste indruk blijft altijd hangen bij de klant. Norman liet vooral veel inspirerende voorbeelden zien.

Hoa Loranger - Teenagers on the web

Hoa liet onderzoeksresultaten zien, specifiek voor tieners. Dit is dus een aanvulling op het digitale boek van de NielsonNorman group ‘usability of websites for children’.

Opvallende verschillen in de usability werden bij deze hogere leeftijdsgroep (12-15 jaar) gevonden: wat kinderen in eerste instantie er wel aantrekkelijk uit vinden zien bleek niet altijd een prettige website. Enkele opvallende zaken:
  • tieners scannen veel sneller maar geven ook veel sneller op (bereiken minder vaak hun doel) dan volwassenen. Ze lezen slecht en typen vaak foute/verkeerd gespelde zoektermen in.
  • tieners weigeren sites waar ze onder het woordje ‘kids’ of ‘kinderen’ gerubriceerd worden, veel sites zijn of te saai of te kinderachtig.
  • overzichtelijke en informatieve sites met een aantal aanvullingen scoren beter dan sites met veel beweging en multimedia.

Jacob Nielsen - Web usability guidelines revisited

Een aantal van de in 1994 opgestelde guidelines zijn achterhaald, de problemen zijn iets verschoven: 1/3 van de serieuze problemen betreft zoekmachines en navigatie, terwijl 88% van de gebruikers meteen de search engine aanklikt.
     
Wat mij vooral opviel dat Nielsen blijft zweren dat een ‘frozen layout’ slechter is dan een ‘liquid layout’ (zelf aanpassend tussen 600 en 1200 breed).

Wat is blijven hangen is een hilarisch voorbeeldfilmpje dat gebruikers toont die telkens opnieuw op het ‘realmedia logo’ klikken dat naar de downloadsite verwijst terwijl ze op de tekst ernaast moeten klikken om het filmpje te zien.

Tognazzini - 1992’s view of 2004

Middels een SUN-film over een visie op de toekomst liet goeroe ‘Tog’ zien wat er wel en niet gerealiseerd was. Als voormalige Apple-man ging hij zoals te verwachten flink tekeer tegen microsoft, zo vindt hij o.a. dat een goede browser veel betere ondersteuning van navigatie zou moeten bieden en dat niet aan de websites zou moeten overlaten. Microsoft Office is een soort eiland, het beperkt de mogelijkheden tot uitwisselen met anderen.

Hij had veel details over de visie uit 1992, weinig over de huidige toekomst. Duidelijk was dat ‘ubiquitous computing’ is aangeslagen en ziet hij dat Microsoft ook bezig is met het grote gebogen scherm op het bureau.

Paneldiscussie

Tijdens de paneldiscussie aan het slot werden er vele leuke en twee interessante uitspraken gedaan:
  • usability testing results in good design, not in great design (Nielsen, echte creatieve doorbraken krijg je niet bij ontwerpen voor de grootste gemene deler)
  • designers en usability mensen moeten vooral goed leren luisteren naar de mensen.

Techsmith stond met een demo van programmatuur voorusability testing. De eerste indruk is dat dit nieuwer en op sommige punten eenvoudiger dan de software van Noldus (b.v. het automatisch omcirkelen waar geklikt is). Deze software wordt op de haagse hogeschool bij de opleiding CMD (communication and multimedia design) gebruikt.

Ronald de Waal
Docent usability, Haagse Hogeschool